خانهمقاله دستگاه خنک کننده سی ان سی

دستگاه خنک کننده سی ان سی

25 مهر 1402
0 296
دستگاه خنک کننده سی ان سی

دستگاه خنک کننده CNC

دستگاه خنک کننده سی ان سی یکی از تجهیزات بسیار حیاتی است که برای برش استفاده می‌شود. در جوامع صنعتی که ابزارها و تجهیزات اهمیت زیادی دارند، استفاده از فلزات بسیار رایج است. برای تبدیل فلزات مختلف به قطعات دیگر، نیاز به برش آنها وجود دارد. دستگاه سی ان سی با قدرت بالا می‌تواند بهترین برش را بدون هیچ گونه ضایعاتی ایجاد کند. اما در این مقاله، ما به بررسی دستگاه خنک کننده سی ان سی این ابزار می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا ویژگی‌های دستگاه سی ان سی را بررسی کنیم و نیاز به خنک کننده را به خوبی توضیح دهیم. این مقاله را از دست ندهید.

علت استفاده از دستگاه خنک کننده سی ان سی

هنگام عملکرد دستگاه برش، فشار و سرعت بالایی بر روی قطعات اعمال می‌شود. این اصطکاک و سرعت بالا باعث افزایش دما در دستگاه زیر برش می‌شود. این افزایش دما ممکن است باعث آسیب جدی به تمامی قطعات شود. برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از یک دستگاه خنک کننده ضروری است تا از افزایش دما به طور کامل جلوگیری شود.

به همین دلیل، دستگاه خنک کننده جداگانه‌ای به نام دستگاه خنک کننده سی ان سی ساخته شده است که همراه با دستگاه سی ان سی استفاده می‌شود. دستگاه خنک کننده برای ابزار و ماشین‌آلات مختلف وجود دارد و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را بر اساس قابلیت‌ها و تجهیزات ماشین‌ها داراست. برای دانستن درباره ویژگی‌ها و عملکرد دقیق دستگاه خنک کننده سی ان سی، باید تمام مشخصات آن را بررسی کنیم.

پیشنهاد میشود مقاله دستگاه برش لیزر نوین تاک را مطالعه فرمایید.

نحوه عملکرد خنک کننده دستگاه CNC

دستگاه خنک کننده دارای یک مکانیزم ساده و کاربردی است که با استفاده از چند قسمت، از افزایش دما در قطعات جلوگیری می‌کند. به دلیل دقت بالا در برش قطعات، امکان دخالت عوامل دیگر وجود ندارد و باید خنک کننده به درستی و به مکان مناسبی متصل شود تا دستگاه بتواند فعالیت خود را انجام داده و همچنین از تغییرات دمایی جلوگیری کند.

همانطور که قطعه زیر برش می‌شود و به دلیل فشار و سرعت، گرم می‌شود، دستگاه سی ان سی نیز ممکن است دچار افزایش دما شده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به دستگاه وارد کند.

به تنهایی، دستگاه خنک کننده قادر به جلوگیری از افزایش دما نیست و آب به عنوان عامل اصلی برای خنک کردن عملکرد دستگاه استفاده می‌شود. بدون حضور آب، این عملکرد ممکن نیست. خنک کننده‌ها انواع مختلفی دارند و یکی از این نوع‌ها شامل شلنگ‌ها و لوله‌های آب است که با قرار گرفتن در کنار دستگاه سی ان سی، آب را به تیغه و قطعه زیری که در حال برش است، پاشش می‌دهد.

دستگاه خنک کننده سی ان سی
هنگامی که دستگاه فعال است، آب گرم را جذب می کند و به سرعت به بخار تبدیل می شود، که از افزایش دما جلوگیری می کند. علاوه بر این، آب گرما را به دستگاه و قطعات منتقل می کند و پس از اتمام کار، دستگاه و قطعات زیرین سرد و خنک می شوند و از خطرات افزایش دما به طور کامل جلوگیری می کند.
استفاده از آب دارای مزیت دیگری است. هنگامی که دستگاه CNC فعال است و براده و خرده ها اطراف پاشیده می شوند، آب به حد زیادی از پرش آنها جلوگیری می کند و ضایعات در کنار دستگاه ریخته می شوند. اما دستگاه خنک کننده سی ان سی که با آب کار می کند، فقط برای برخی از مدل های دستگاه CNC مناسب است و تمامی آنها نمی توانند از این نوع استفاده کنند.
به عنوان مثال، دستگاه CNC چوب با این خنک کننده سازگاری ندارد، زیرا چوب ها هنگام تماس با آب آسیب می بینند. برای این نوع دستگاه ها، خنک کننده های دیگری وجود دارند که ویژگی های منحصر به فردی دارند.

نحوه کارکرد دستگاه خنک کننده فن دار

دستگاه CNC چوب، کاربردهای بسیار زیادی دارد. علاوه بر برش چوب، قادر است طرح های زیبا را روی چوب ایجاد کند. با این حال، به دلیل کارایی بالا و خطرات ناشی از افزایش دما در دستگاه CNC چوب، نیاز به یک خنک کننده مناسب داریم. افزایش دما در چوب می تواند منجر به آتش سوزی و خسارات جدی شود.
برای این منظور، دستگاه خنک کننده ای طراحی شده است که با استفاده از فن و پنکه های مختلف، افزایش دما را کنترل می کند. همچنین، خنک کننده های فن دار نیز در انواع مختلف و با توجه به کارایی و قدرت دستگاه CNC چوب، موجود است.

فن یا پنکه در یک محفظه جداگانه قرار می گیرد و در فاصله ای از دستگاه نصب می شود. همزمان با شروع فعالیت دستگاه CNC، فن روشن می شود. باد سردی را به صورت مستقیم به دستگاه ارسال می کند و در صورت گرم شدن تیغه و چوب، به خاطر سردی باد، آنها را خنک می کند. با این حال، فن نیز ممکن است دما را افزایش داده و باد گرمی ایجاد کند، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق از فن های معمولی استفاده نمی شود و اتصالاتی در پشت فن وجود دارد که باد سردی تولید می کنند.

اسپلیت

برای توضیح بهتر نحوه عملکرد آن، می توان فن خنک کننده را با گاز فریون یخچال و سیستم های اسپلیت مقایسه کرد. سیستم اسپلیت دستگاه بزرگی است که باد سرد را در هوا جریان می دهد؛ این به خاطر وجود لوله های باریکی از گاز فریون است که با گرم و سرد شدن این گاز، سرمای زیادی تولید و توسط فن به محیط منتقل می شود.

فن دستگاه خنک کننده

می توان فن خنک کننده را نیز به عنوان یک اسپلیت کوچک در نظر گرفت. به همین ترتیب، خنک کننده مانع از هرگونه افزایش دما در دستگاه خواهد شد. این دستگاه های خنک کننده انواع و اقسام مختلفی دارند و بهتر است آنها را هنگام کار و فعالیت دستگاه نصب و استفاده کنیم.
رعایت استانداردها و استفاده از خنک کننده ها یکی از شرایط مهم است. این دستگاه نه تنها مانع از افزایش دما می شود، بلکه مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

دستگاه خنک کننده CNC

مزیت استفاده از دستگاه خنک کننده سی ان سی

هنگامی که تیغه با سرعت بالا در حال تراشه و برش است، ممکن است به دلیل گرمای بالا، گرم شده و کمی تغییر حالت دهد. این تغییر حالت می تواند تاثیری بر نوع برشی که ایجاد می کند، داشته باشد.
به این ترتیب، دستگاه CNC به طور صحیح عمل نمی کند و ممکن است باعث از بین رفتن قطعات زیرین و ملزومات دستگاه شود. با استفاده از یک دستگاه خنک کننده سی ان سی مناسب و با استاندارد، چنین مشکلاتی هرگز رخ نخواهد داد.

نکات مهم در رابطه با استفاده از خنک کننده

یکی از نکاتی که باید در نظر داشت، استفاده و انتخاب صحیح دستگاه خنک کننده سی ان سی است. اگر دستگاه خنک کننده  به درستی انتخاب نشود، نه تنها نمی تواند از افزایش دما جلوگیری کند، بلکه ممکن است خسارات زیادی را به بار بیاورد.
به عنوان مثال، برای دستگاه خنک کننده فلز کاری، نباید از خنک کننده فن دار استفاده کرد. در این حالت، تراشه های ریز فلزی که پس از برش تولید می شود، به اطراف پرتاب می شوند و ممکن است مانند تیراندازی عمل کنند.
همچنین، انتخاب فن مناسب برای دستگاه CNC چوب نیز مهم است. اگر فن دارای توان کمتری نسبت به قدرت دستگاه باشد، عمل خنک کنندگی به درستی انجام نمی شود. همچنین، اگر توان فن بیشتر از قدرت دستگاه باشد، با هدر رفت انرژی و افزایش هزینه های تولید مواجه خواهیم شد.

در نهایت

در این مقاله، به بحث در مورد دستگاه خنک کننده سی ان سی پرداختیم و مطالب مرتبط در این زمینه را در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد خرید دستگاه خنک کننده سی ان سی چوب یا دستگاه CNC فلزات را دارید، می توانید از طریق سایت ما اقدام به خرید نمایید. دستگاه‌های نوین تاک با نصب و راه‌اندازی و همچنین آموزش رایگان ارائه می‌شوند. اگر سوالی در این زمینه داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

شما همچنین می توانید از طریق صفحه تماس با نوین تاک تبریز با ما تماس بگیرید تا شما را در این خصوص راهنمایی کنیم:
واحد فروش: 04134450559  مدیریت: 09143024770

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معرفی دستگاه برش لیزر فایبر
لیست دستگاه های برش لیزر فایبر
نمایش همه