خانهمقاله خدمات لیزر فایبر

خدمات لیزر فایبر

9 اردیبهشت 1403
0 220
خدمات لیزر فایبر

یکی از انواع پرکاربرد خدمات برش لیزری ، خدمات لیزر فایبر می باشد . این لیزر ها برای کار و ایجاد برش در قطعات ، از فیبر های نوری استفاده کرده و مزایایی همچون ؛ داشتن پرتو های باریک و متمرکز تر برای تولید طرح های پیچیده ، مصرف انرژی کمتر و نداشتن قطعات متحرک بیشتر دارند . انواع خدمات لیزر فایبر بر اساس معیار های چون ؛ منبع لیزر و نحوه عملکرد متغیر است . اجزای دستگاه لیزر فایبر هر یک نقش مخصوص خود را انجام می دهند ، برای مثال دیود لیزری ابندا نور را تولید و سپس به ساطع کردن آن می پردازد .

خدمات لیزر فایبر

لیزرهای فیبر ، نوعی از لیزرهای حالت جامد هستند که از فیبرهای نوری استفاده می کنند . انواع مختلف خدمات لیزر فایبر بر اساس چهار عامل طبقه بندی می شوند : منبع لیزر ، حالت لیزر ، حالت عملکرد و قدرت لیزر . این خدمات در زمینه های جوشکاری لیزری ، برش ، حکاکی و تمیز کردن ارائه می گردند . لیزرهای فیبر می توانند گرانتر از سایر دستگاه های لیزر موجود در بازار باشند . با این حال ، هزینه های عملیاتی کمتر آنها به جبران قیمت بالا کمک می کند . لیزر فایبر در واقع یک لیزر حالت جامد است که از فیبرهای نوری به عنوان جزؤ مهم خود استفاده می کند . در واقع فیبر ساخته شده از سیلیکات شیشه یا فسفات ، نور فرآوری نشده دیودهای لیزر پمپ را جذب کرده و آن را به یک پرتو متمرکز با طول موج مشخص تبدیل می کند . لیزرهای فیبر یکی از گزینه‌های لیزری کم‌ مصرف‌تر هستند که تا 50 درصد از لیزر های CO2 بازده انرژی بیشتری دارند . با توجه به طیف گسترده ای از طول موج های ممکن ، لیزرهای فیبر برای تعدادی از کاربرد ها از جمله برش لیزری ، تمیز کردن ، بافت ، حکاکی ، سوراخ کاری ، علامت گذاری و جوشکاری ایده آل هستند .

خدمات لیزر فایبر

دستگاه برش لیزر فایبر مختص برش فلزات میباشد که از قبیل آهن ، استیل ، گالوانیزه ، آلومینیوم ، و … است .

مزایا

در مقایسه با منابع حرارتی لیزری معمولی ، لیزر فیبر دارای چندین مزیت است که در زیر ذکر شده است :

  • برخلاف لیزرهای CO2 ، لیزرهای فیبر فاقد دمنده یا قطعات متحرک بیشتر هستند .
  • خدمات لیزر فایبر بهره نوری بسیار بالایی را ارائه می دهند ، آنها قادر به تولید یک کیلووات توان خروجی مداوم هستند .
  • لیزرهای فیبر انرژی کمتری مصرف می کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به سایرین دارند که منجر به کاهش هزینه های عملیاتی می شود .
  • هسته کوچک فیبر ، پرتو را تولید می کند که در نتیجه می توان یک پرتو نوری با کیفیت بالا و مستقیم با پراش کمتر نسبت به روش های دیگر ایجاد کرد .
  • لیزر فیبر یک پرتو در داخل فیبر ایجاد می کند و نیازی به یک محیط نوری جداگانه برای ارسال پرتو ندارد . بنابراین برای نگهداری بسیار پایدارتر و ساده تر است .
  • لیزرهای فیبر حتی در تولید طرح های پیچیده به دلیل پرتوهای باریک متمرکز بسیار دقیق هستند . از آنجایی که دستگاه های برش لیزری با مواد قطعه کار ، تماس فیزیکی ندارند و تنها ناحیه محدودی تحت تاثیر گرما قرار می گیرد .

معیار های ایجاد کننده تنوع

انواع لیزرهای فایبر را می توان بر اساس معیار هایی چون ؛ منبع لیزر ، نحوه عملکرد ، توان لیزر و حالت ها دسته بندی کرد . منبع لیزر : لیزرهای فیبر با توجه به موادی که منبع لیزر با آن مخلوط شده است متفاوت است . برخی از نمونه ها عبارتند از : لیزرهای فیبر دوپ شده با ایتربیوم و لیزرهای فیبر دوپ شده با تولیوم . همه این نوع لیزرها برای کاربردهای مختلفی استفاده می شوند زیرا طول موج های متفاوتی تولید می کنند . نحوه عملکرد : انواع مختلف لیزر ها پرتوها را با طول متفاوتی منتشر می کنند . توان لیزر : توان لیزر بر حسب وات بیان می شود و نشان دهنده توان متوسط پرتو لیزر است . به عنوان مثال ، شما می توانید یک لیزر فایبر 20 وات ، 50 وات و غیره داشته باشید . لیزرهای پرقدرت سریعتر از لیزرهای کم توان انرژی تولید می کنند . حالت : حالت به اندازه هسته ( محل حرکت نور ) در فیبر نوری اشاره دارد . دو نوع حالت وجود دارد : لیزرهای فیبر تک حالته و لیزرهای فیبر چند حالته . قطر هسته برای لیزرهای تک حالته کوچکتر است ، معمولاً بین 8 تا 9 میکرومتر ، در حالی که برای لیزرهای چند حالته ، معمولاً بین 50 تا 100 میکرومتر بزرگتر است . به عنوان یک قاعده کلی ، لیزرهای تک حالته نور لیزر را کارآمدتر منتقل می کنند و کیفیت پرتو بهتری دارند . بنابراین خدمات لیزر فایبر با تغییر این معیار ها ، تنوع زیادی پیدا کرده است . برش لیزر لوله فلزی یکی از موارد پرکاربرد برش لیزری فایبر می باشد .

طرز کار هر جزء از دستگاه لیزر فایبر

نحوه کار هر جزء برای انجام خدمات لیزر فایبر چند مرحله دارد ؛ ابتدا ، نور در دیودهای لیزر ایجاد می شود : یک دیود لیزری که نور ساطع می کند تا به یک لیزر فیبر پمپ شود . دیودهای لیزر ، الکتریسیته را به فوتون یا نور تبدیل می کند تا به کابل فیبر نوری پمپ شود . به همین دلیل ، آنها به عنوان “منبع پمپ” نیز شناخته می شوند . برای تولید نور ، دیودها از دو نیمه هادی با شارژ متفاوت استفاده می کنند ؛ اولی بار مثبت است ، به این معنی که به یک الکترون اضافی نیاز دارد . دومی بار منفی دارد ، یعنی یک الکترون اضافی یا یک الکترون آزاد دارد . وقتی بارهای مثبت و منفی به هم می رسند ، سعی می کنند با هم ترکیب شوند . اما برای انجام این کار ، الکترون آزاد باید به صورت فوتون آزاد شود . با عبور جریان از نیمه هادی ها ، مقدار فوتون ها به سرعت افزایش می یابد .

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معرفی دستگاه برش لیزر فایبر
لیست دستگاه های برش لیزر فایبر
نمایش همه