خانهدستگاه برش لیزری موتور برش لیزر

موتور برش لیزر

22 مرداد 1402
0 554
موتور برش لیزر

بخش مهمی از دقت عملکرد دستگاه لیزر هنگام برش مربوط به موتور های دستگاه لیزر می باشد که نوع موتور، نحوه تراش شفت، و گام پولی سر موتور تاثیر به سزایی در این مسئله دارد. استپ موتور های استفاده شده بروی دستگاه لیزر بسته به انتخاب شرکت سازنده  به دو صورت دو فاز یا سه فاز است .

موتور برش لیزر

یکی از انواع موتور برش لیزر موتور خطی که با تغییر حرکت دورانی به حرکت خطی، قدرت و سرعت را به قطعه دستگاه لیزر منتقل می‌کند. از مزایای موتور خطی لیزر، در دقت و قدرت بالا که برخور دار می باشد.

دیگر نوع موتوربرش لیزر موتور برسی می باشد این نوع موتور برش لیزر به وسیله برس های الکتریکی که بر روی محور موتور قرار دارد  قدرت و انرژی را به قطعه دستگاه لیزر منتقل می‌کند. استفاده از موتور برسی لیزر به دلیل دا را بودن تنظیم سرعت و قدرت برش و حرکت دقیق قطعات، برتری بسیاری را بر علیه موتور خطی به دست می آورد.

در کل قطعه دستگاه لیزر موتور آن را بر عهده دارد که قدرت و انرژی لیزر به قطعات دیگر دستگاه منتقل شود. بنابراین، نقش و اهمیت این قطعه در عملکرد بهینه دستگاه لیزر بسیار بزرگ است.

انواع موتور

  • استپ موتور
  • سروو موتور

استپ موتور

موتورهای استپ از دو قسمت روتور و استاتور هستند. روتور قسمت متحرک موتور  که از آهنربای قوی ساخته شده و درون موتور لیزر قرار دارد. استاتور دسته سیم پیچی است که وظیفه ایجاد میدان مغناطیسی با اتصال برق را دارد.

استپ موتورهای استفاده شده در دستگاه برش و حکاکی لیزر، معمولاً دو نوع سه فاز و دو فازمی باشد که این دو نوع در عملکرد خود تفاوت دارند.

استپ موتور با درجه کار می‌کند، بنابراین استپ موتورهای سه فاز دقت بالاتری نسبت به دو فاز دارند؛ زیرا دقت موتور دو فاز ۱.۸ و دقت موتور سه فاز ۱.۲ است.

دستگاه لیزر در محورهای X و Y حرکت کرده  و استپ موتور وظیفه انجام این حرکت را دارد. اگر  در محورهای X و Y ثبات گشتاور و دقت بیشتری داشته باشند هنگامی که دستگاه لیزر با سرعت بالا است، باید از موتورهای سه فاز استفاده کرد . عملکرد موتورهای دو فاز بیشتر زمانی است که حرکت در محور Z رخ می‌دهد. به عنوان مثال، در آسانسور حرکت در محور Z که نیاز به ثبات و سرعت بالا ندارد.

در استپ موتور، درایور موتور که سیستم فرمان موتوربرش لیزرمی باشد میزان جریانی که از موتور عبور می‌کند و جریانی که در هنگام کار مورد استفاده قرار می‌گیرد را تغییر می‌دهد و به موتور دستور می‌دهد که هر دور چند پالس باشد.

عملکرد و سرعت موتورهای استپ سه فاز بسیار زیاد می باشد  و برای استفاده در دستگاه حکاکی لیزر مناسب می باشد.

در بهترین وضعیت دقت موتور استپ یک صدم میلی‌مترمی باشد

مشاهده و خرید از سایت نوین تاک

موتور برش لیزر

انواع استپ موتور برش لیزر

  • استپ موتور با آهنربای مغناطیسی متغیر
  • استپ موتور سنکرون هایبرید
  • استپ موتور نوع لاون
  • استپ موتور با آهنربای دائم

 بررسی کوتاه برخی از این استپ موتورها :

استپ موتور با آهنربای مغناطیسی متغیر

زمانی که جریان DC به سیم پیچی های استاتور وصل می شود، یک آهنربا ساخته می شود که باعث جهت گیری دندانه های روتور به سمت قطب این آهنربا می شود و در نتیجه باعث  حرکت آن می شود.

استپ موتور سنکرون هایبرید

موتور حاضر را میتوان به عنوان یک موتور هیبریدی از موتور پله‌ای با روتور مغناطیس شونده و موتور پله‌ای با مغناطیس دائم تعریف کرد. در این موتور، دندانه‌های روتور قطب‌های N و مرکز روتور قطب S این آهنربا هستند.

استپ موتور با آهنربای دائم

این نوع موتور لیزر با قطب‌های S و N که به طور موازی در کنار هم قرار دارند، ساخته می‌شود. روتور این موتور با توجه به جهت الکترومغناطیسی استاتور شروع به چرخش می‌کند تا روبروی آن قرار بگیرد. به همین دلیل، دقت این نوع موتور کمتر از سایر انواع است و همچنین قیمت پایین‌تری نیز دارد.

استپ موتور دو فاز و سه فاز دستگاه لیزر

تفاوت بین موتورهای 3 فاز و 2 فاز در دقت و ثبات آنها می باشد.  موتورهای 3 فازه دارای دقت 1/2 درجه هستند در حالی که موتورهای 2 فازه دقتی به میزان 1/8 درجه دارند. این تفاوت در دقت باعث میشود که موتورهای 3 فازه نسبت به موتورهای 2 فازه عملکرد دقیقتری داشته باشند. علاوه بر این، در سرعت‌های بالا، موتورهای 3 فازه دارای ثبات گشتاوری بیشتری نسبت به موتورهای 2 فازه هستند. در این صورت  برای افزایش دقت و ثبات گشتاور در دستگاه‌های برش و حکاکی لیزر برای محورهای x و y از موتورهای 3 فاز استفاده می‌شود. اما استفاده از موتورهای 2 فاز بیشتر برای محور z یا همان میز آسانسوری دستگاه مناسب است، زیرا سرعت و ثبات آن تاثیر چندانی در عملکرد ندارد. استپ موتورها شامل یک موتور درونی و قوی می‌شوند که به آهنرباهای دائمی متصل هستند.

سروو موتور

عملکرد سروو موتورها از استپ موتورها با دقت و کنترل بیشتری می باشد. سروو موتورها با چرخش شفت کنترل می‌شوند و سطح سربار آنها بسیار بالا می باشد. سروو موتورها دارای سیستم فیدبک  که عملکرد آنها توسط انکودر کنترل می‌شود، این باعث می‌شود عملکرد آنها دقیق و قابل اعتماد باشد. سروو موتورها سه فازه  و سرعت پاسخگویی بسیار بالایی  را دارند. اما در توان‌های پایین، مانند توان‌های کمتر از یک کیلو وات، استفاده از سروو موتورها اقتصادی نیست.

موتور برش لیزر

موتور برش لیزر

تفاوت سروو موتور و استپ موتور برش لیزر

نیاز به توجه برای کنترل دستگاه لیزر در دو نوع موتور متفاوت است. موتور استپ بر اساس درجه کار کرد و  در حالی که موتور سروو بر اساس چرخش کنترل می شود. علاوه بر این، موتورهای سروو دارای دقت بالاتری نسبت به استپ موتور هستند.

تفاوت فرکانس گشتاور و ارتعاشی

فرکانس خروجی موتورهای استپ با کاهش سرعت افزایش می یابد و در عوض، فرکانس خروجی موتور سروو تغییری نمی کند. همچنین، حتی در سرعت های پایین، ارتعاشی در موتورهای سروو احساس نمی شود.

ظرفیت‌های متفاوت سطح سربار

مخالف  استپ موتورها، سروو موتورها توانایی زیادی در سربار شدن دارند.

عملکرد متفاوت اجرایی

استفاده از انکدر در موتورهای سروو، به منظور کنترل عملکرد آن ها، تسهیل و اعتمادپذیر تر است. با ارسال اطلاعات به صورت سیگنال ها، موتور به مختصات مورد نظر سرعت می گیرد.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معرفی دستگاه برش لیزر فایبر
لیست دستگاه های برش لیزر فایبر
نمایش همه