خانهمقاله لیزر فایبر مارکینگ

لیزر فایبر مارکینگ

3 آبان 1402
0 417
لیزر فایبر مارکینگ

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ چیست؟

دستگاه فایبر یا دستگاه لیزر فایبر مارکینگ، یک نوع دستگاه صنعتی است که از نور لیزر برای نشانه‌ گذاری، مارکینگ و حکاکی سطوح مختلف استفاده می‌کند. در دستگاه مارکینگ فایبر، برخلاف سایر دستگاه‌ های لیزری، از فیبر نوری برای بالا بردن صحت و دقت دستگاه استفاده می‌شود.

لیزر فایبر مارکینگ دارای قابلیت‌ های متنوعی است و این قابلیت‌ ها به دلیل وجود قطعات حساس ریز و کوچک در ساختار آن است. امروزه این دستگاه حکاکی جدید در صنایع مختلف وارد شده و کاربرد آن به تدریج در حال گسترش است. با دستگاه فایبر به آسانی می‌ توان بر روی مواد مختلف از جمله فلزات، پلاستیک، سنگ، پلکسی و متریال‌ های مختلف حکاکی کرد.

لیزر فایبر مارکینگ چیست

لیزر فایبر مارکینگ

نحوه کارکرد دستگاه لیزر فایبر مارکینگ

دستگاه فایبر با استفاده از انرژی نور لیزر به حکاکی و مارکینگ سطوح مختلف می‌پردازد. در چند سال اخیر، نور لیزر یکی از اصلی‌ ترین تکنولوژی‌های استفاده شده در دستگاه برش و حکاکی بوده است. دستگاه‌ های برش و مارکینگ، مانند دستگاه فایبر، از خصوصیات تنظیم‌ پذیری اشعه لیزر نهایت بهره را می‌ برند. از آن به عنوان یک نور قابل انعطاف استفاده می‌کنند. به همین دلیل این دستگاه‌ ها در صنعت تبلیغات بسیار مهم هستند.
تنها تفاوت این دستگاه با دستگاه‌ های لیزری، استفاده از فیبر های نوری است. با فشردن دکمه دستگاه، نور لیزر تولید می‌شود و از طریق فیبر های نوری به سر نازل منتقل می‌شود. دستگاه فایبر از دو بخش مکانیکی و دیجیتالی تشکیل شده است. در بخش دیجیتالی، طرح حکاکی مورد نظر رسم می‌شود. سپس به عنوان یک دستور به بخش مکانیکی ارسال می‌شود. بخش مکانیکی نیز این دستور را اجرا کرده و با چرخش دستگاه در جهات مختلف، حکاکی مورد نظر را ایجاد می‌کند.

برای مطالعه مطالبی در مورد دستگاه برش لیزر کلیک کنید.

مزایای دستگاه لیزر فایبر مارکینگ

لیزر فایبر مارکینگ قابلیت بالایی در مارکینگ و حکاکی سطوح مختلف دارد و این سبب استفاده روز افزون این دستگاه شده است. دستگاه فایبر توانایی خوبی در مارکینگ و حکاکی سطوح مختلف از خود نشان داده است و این باعث شده است که استفاده از دستگاه هر روز بیشتر شود. دستگاه فایبر قابلیت‌ های متنوعی دارد.

  • دقت و صحت بالا :

استفاده از فیبر های نوری باعث شده است که اشعه لیزر دستگاه فایبر نسبت به سایر دستگاه‌ های لیزری قطر کمتری داشته باشد.

  • قابلیت کار بر روی مواد مختلف :

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ قابلیت کار بر روی متریال‌ های فلزی و غیر فلزی را دارد و این باعث می‌شود حوزه عملکردی دستگاه بسیار وسیع باشد. در ضمن حساسیت بالای دستگاه امکان استفاده از آن در صنایعی مانند هوا فضا و کامپیوتری را فراهم کرده است.

  • سرعت بالا در حکاکی:

می توان سرعت دستگاه را با توجه به نوع جنس تنظیم و بسیار بالا برد.

  • قابلیت تنظیم شدت اشعه لیزر:

اشعه لیزر در دستگاه لیزر فایبر مارکینگ قابل تنظیم است و این بدین معنی است که برای مواد مختلف می‌توان از قدرت اشعه مختلف استفاده کرد. بر روی انواع اجسام فلزی و غیر فلزی، انواع لوگو ، سریال نامبر، بارکد و … را حک کند. این دستگاه در صنایع طلا و جواهر ، قطعات خودرو ، کامپیوتر ، شیرآلات صنعتی ، هدایای تبلیغاتی ، یراق آلات ، تجهیزات پزشکی و … کاربرد فراوانی دارد.

لیزر فایبر مارکینگ چیست

لیزر فایبر مارکینگ

نحوه عمل دستگاه لیزر فایبر مارکینگ

در دستگاه فایبر مارکینگ نور لیزر بعد از روشن شدن دستگاه فعال شده و برای سرایت به سر نازل از فیبرهای نوری استفاده می‌شود.

به‌ طور کلی دستگاه‌ های لیزر فایبر مارکینگ شامل دو بخش مکانیکی و دیجیتالی است.

در دستگاه لیزر فایبر مارکینگ برای انجام حکاکی روی طرح مورد نظر از بخش دیجیتالی و برای اجرا شدن دستور به بخش مکانیکی فرستاده می‌شود. سپس بعد از فرستادن دستور با چرخاندن دستگاه در جهت‌ های مختلف عملیات حکاکی انجام می‌شود.

کاربرد دستگاه‌ فایبر مارکینگ

با استفاده از فیبر نوری، این دستگاه قادر به حکاکی یا مارکینگ روی مواد مختلفی مانند فلزات سبک، فلزات سنگین و غیرفلزات از جمله پلاستیک، پارچه، چرم، بامبو، MDF روکش‌ دار، پلکسی و مولتی استایل است. این دستگاه‌ ها در حکاکی نام و برند شرکت بر روی فلزات سبک مانند قطعات کامپیوتری و صنعت هوا فضا نیز استفاده می‌شوند. هم چنین در صنعت پزشکی دارویی نیز کاربرد دارند.

ویژگی‌های دستگاه فایبر مارکینگ

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ یک دستگاه لیزری پیشرفته در جهان است که دارای ویژگی‌ های زیر است:

ویژگی ها
دارا بودن کیفیت پرتو عالی سرعت بالای تکرار لیزر
طول عمر زیاد امکانات فایبر مارکینگ
 عدم دارا بودن ولتاژ بالا قابلیت پردازش انواع مواد فلزی و غیر فلزی
اندازه کوچک حکاکی بر روی سختی بالا، نقطه ذوب زیاد و مواد شکننده
 بدون نیاز به تعمیر و نگهداری پردازش بدون تماس با سطوح
سرعت بالا عملیات حکاکی بدون آسیب و ایجاد سایش به محصول
مصرف کم برق پرتوی لیزر کم قطر و نازک بود برای پردازش مناطق کوچکی توسط گرما
دارا بودن قابلیت سیستم خنک‌ کننده آب بهره‌ وری بالای پردازش

سطوح قابل حکاکی با دستگاه حکاکی لیزر

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ قابلیت های شگفت انگیزی را در صنعت مارک و حکاکی ارائه می دهند. مارک لیزری را می توان با سرعت بالا و به طور خودکار توسط دستگاه لیزر مارکینگ انجام داد. ضمن این که حکاکی و مارک زنی دایمی ( مانند بارکد ها ، کد های شناسایی منحصر به فرد و کد های ماتریس داده های دو بعدی و یا طرح های گرافیکی ) روی سطح طیف وسیعی از مواد ازجمله استیل، فولاد، تیتانیوم، آلومینیوم، مس، سرامیک، پلاستیک، شیشه، چوب، کاغذ و مقوا قابل انجام است.

قطعات و محصولات لیزر شده را می توان توسط دستگاه های کد خوان، بازخوانی نمود. این نوآوری شگفت انگیز می تواند در بسیاری از امور مورد استفاده قرار گیرد. و به خاطر حکاکی هایی که بر روی سطوح مخصوصا فلزی و پلاستیکی با کیفیت بالا به ارمغان می آورد، تحسین گسترده ای را کسب می کند.

لیزر فایبر مارکینگ چیست

لیزر فایبر مارکینگ

بخش‌های مختلف دستگاه لیزر فایبر مارکینگ

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به علوم کامپیوتری، امروزه مشاهده می‌شود. اکثر دستگاه‌ های صنعتی از دو بخش هوشمند و حرکتی بهره می‌ برند. همین وضعیت برای دستگاه لیزر فایبر مارکینگ نیز صادق است. ترکیب این دو قسمت با یکدیگر منجر به ایجاد دستگاه‌ های پیشرفته و همزمان دقیق در صنعت شده است. که در بسیاری از حوزه‌ ها کاربرد دارند. ابزار های مختلفی را تولید می‌کنند. به منظور افزایش آشنایی شما با دستگاه فایبر مارکینگ، دستگاه را به دو بخش لیزری و حرکتی تقسیم کرده‌ایم.

بخش لیزری دستگاه لیزر فایبر مارکینگ

در دستگاه لیزر فایبر مارکینگ، ابزار برشی از اشعه لیزر استفاده می‌کند. تیوب لیزر و برانگیخته شدن عناصر داخل آن باعث تولید این اشعه لیزر می‌شود. بنابراین، بخش لیزری دستگاه فایبر مارکینگ شامل تجهیزاتی است که برای تولید لیزر لازم است. این تجهیزات از تیوب لیزر شروع می‌شوند. سپس وارد فیبر نوری می‌شوند و به عنوان ابزار برشی با نام نازل برش شناخته می‌شوند.

در حقیقت، منشاء تولید لیزر همان تیوب لیزر است. با تأثیر جریان الکتریکی بر عناصر موجود در تیوب لیزر، به مرور زمان برانگیخته شده و با بازگشت آنها به حالت پایه، انرژی اضافی آنها به عنوان اشعه لیزر خارج می‌شوند. این اشعه‌ های نوری به داخل فیبر نوری هدایت می‌ شوند که وظیفه متمرکز سازی و تقویت اشعه لیزر را بر عهده دارد. در نهایت این لیزر به ابزار برشی انتقال داده شده و از آن برای حکاکی و برش استفاده می‌شود.

بخش حرکتی دستگاه فایبر مارکینگ

دستگاه لیزر فایبر مارکینگ، بخش حرکتی مشابه دستگاه‌ های سیان سی دارد. این بخش شامل یک اسپیندل و چند محور حرکتی است که وظیفه چرخاندن ابزار برشی در جهت‌ های مختلف را بر عهده دارد. نرم افزار کنترل حرکتی این سیستم را کنترل می‌کند. مختصات آن با استفاده از یک صفحه کنترل وارد می‌شود. تمامی این فرآیند ها باعث چرخش ابزار برشی به دستور نرم افزار می‌شود. به همین دلیل، دستگاه‌ های فایبر به عنوان یکی از دقیق‌ ترین و با کیفیت‌ ترین دستگاه‌ های برش در صنعت معرفی می‌شوند.

لیزر فایبر مارکینگ چیست

لیزر فایبر مارکینگ

کاربردهای صنعتی دستگاه لیزر فایبر مارکینگ

صنعت خودرو

یک خودرو از حدود 30000 قطعه ساخته شده است. همگی این قطعات از نظر شکل و اندازه متفاوت بوده و از فولاد، آلومینیوم، مس، فیبر مخصوص یا پلاستیک هستند. ازین رو صنعت خودرو سازی یکی از بزرگ ترین مشتریان این فناوری هستند.

موارد زیر برخی از کاربرد هایی است که لیزر فایبر مارکینگ قطعات با استفاده از نشانگر لیزری فیبر در صنعت خودرو انجام می شود.

مارکینگ اجزای کمربند ایمنی با اطلاعاتی مانند کشور مبدا، شماره سریال و بارکد.

مارکینگ اجزا و دکمه های مختلف روی داشبورد که باید در روز به خوبی قابل مشاهده و در شب روشن باشند. بنابراین از مارکینگ روز و شب استفاده می شود.

سایر مواد مانند سرامیک های مورد استفاده در ساخت شمع نیز می توانند با استفاده از این روش مارکینگ شوند.

هم چنین علامت های لیزر فیبر را روی بلوک های موتور، سنسورهای خودرو، شماره VIN شاسی و قطعات موتور سیکلت خواهید دید.

مارکینگ بارکد آلومینیومی

یکی از اصلی‌ ترین نگرانی‌ ها در صنعت لیزر فایبر مارکینگ، خوانایی و قابلیت ردیابی است. قطعات باید در کشور مبدأ قابل ردیابی باشند. و علامت‌ها باید قابل خواندن با ماشین باشند. به همین دلیل، استفاده از لیزر های فایبر در این زمینه به طور گسترده افزایش یافته است.

صنعت مدار مجتمع

عناصر مدار مجتمع مهم ترین واحد هایی هستند که برای ساخت مدارها و سیستم ها استفاده می شوند. دستگاه مارک لیزر فایبر مارکینگ را می توان برای مارکینگ (متن و گرافیک) بر روی برد مدار های مجتمع و اجزای نیمه هادی استفاده کرد.

صنعت الکترونیک

در این صنعت پیشرفت‌ کننده که به سرعت در حال توسعه است. اولویت بندی کارایی و تطبیق با تقاضای روزافزون بسیار حائز اهمیت است. این تقاضا هم چنین انتظار کیفیت و ایمنی را نیز دارد. تلویزیون‌ ها، لپتاپ‌ ها و گوشی‌ های هوشمند همگی از قطعات ریز تشکیل شده‌اند.

مارکینگ قطعات الکتریکی

لیزر فایبر مارکینگ به دلیل توانایی آن در کار با عناصر کوچک بدون آسیب رساندن به مواد اطراف، کارآمد ترین مارکینگ در این صنعت است.

صنعت پزشکی

موسسات بهداشتی و تولید کنندگان تجهیزات پزشکی بسیار سخت‌ گیرانه استاندارد هایی را در مورد موقعیت، اندازه و محتوای مارکینگ رعایت می‌کنند. هیچ جایی برای خطا و هنگامه باقی نمی‌گذارند. لیزر فایبر مارکینگ ها باید در برابر تمیز کردن با اسید، خوردگی، استریل شدن و درجه حرارت بالا مقاومت کنند.

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معرفی دستگاه برش لیزر فایبر
لیست دستگاه های برش لیزر فایبر
نمایش همه