خانهمقاله انتخاب نوع مناسب دستگاه حکاکی لیزری

انتخاب نوع مناسب دستگاه حکاکی لیزری

26 خرداد 1403
0 124
انتخاب نوع مناسب دستگاه حکاکی لیزری

بسیاری از صنایع همچون ؛ درب و پنجره سازی ، از فناوری برش لیزری استفاده ی فراوانی می کنند . این افراد در انتخاب نوع مناسب دستگاه حکاکی لیزری برای صنعتشان بایستی نکاتی همچون ؛ تطابق دستگاه با کاربرد مدنظرشان و مزایا و معایب آن را حین خرید لحاظ کنند .

انتخاب نوع مناسب دستگاه حکاکی لیزری

بدون شک حکاکی لیزری یکی از پرکاربردترین راه حل های موجود برای حکاکی روی مواد است ، چرا که می تواند به طور دقیق بر روی انواع مواد حکاکی کند ؛ البته لازم است در انتخاب نوع مناسب دستگاه حکاکی لیزری کمی دقت به خرج دهید . که در این مورد می توان به موارد زیادی اشاره کرد ؛ به خصوص قدرت لیزر . ناحیه حکاکی و سازگاری نرم افزاری بدون درز همیشه قابل توجه است . همچنین انتخاب حکاکی لیزری نسبت به ابزارهای حکاکی سنتی خود نوعی امتیاز محسوب می شود . یکی از دلایل اصلی تمایل به سمت حکاکی لیزری این است که ؛ ابزارهای حکاکی لیزری نسبت به سایر ابزارهای حکاکی سنتی بسیار دقیق تر هستند . وقتی نوبت به ایجاد طرح های بسیار دقیق و با جزئیات بالا می‌ رسد ، ابزار حکاکی پرتو نور می‌تواند مورد بسیار شگفت‌ انگیزی باشد . با دستورات مبتنی بر نرم افزار و عملکرد خودکار کامپیوتری ، احتمال اشتباه همیشه به صفر خواهد رسید . همچنین انتخاب نوع مناسب حکاکی لیزری باعث می شود پروژه سریعتر به نتیجه برسد . در حالت کلی حکاکی لیزری کارآمدتر از حکاکی دستی بوده و توانایی ایجاد طرح های پیچیده را به سرعت و آسانی دارد .

حکاکی لیزری چیست؟

حکاکی لیزری یک کیت ابزار حکاکی خودکار است که از پرتو لیزر فیبر/UV/CO2 برای حکاکی ، برش ، برداشتن ، چاپ و علامت‌گذاری ؛ حروف ، اعداد ، متون ، الگو ها ، عکس‌ ها ، تصاویر ، نشانه‌ ها و یا آرم‌ های دو بعدی / سه بعدی روی سطح استفاده می‌کند . سطوح و موادی که بر روی آن کار می شود ، می تواند اغلب از فلزاتی چون ؛ ( فولاد ، برنج ، مس ، تیتانیوم ، آلومینیوم ، نقره ، طلا ، آهن ، آلیاژ ) باشد . اکریلیک ، دلرین ، شیشه ، کریستال ، لاستیک ، چوب ، ام دی اف ، تخته سه لا ، پارچه ، پلاستیک ، چرم ، کاغذ ، سنگ و منسوجات ؛ از سایر سطوح پرمصرف در حکاکی لیزری هستند . در واقع سیستم حکاکی لیزری مجموعه ای سازمان یافته از قطعات و اجزای ؛ فریم بستر، ژنراتور ، سر حکاکی ، منبع تغذیه ، لوله ، لنز ، آینه ، موتور سروو یا استپر موتور ، مخزن ذخیره گاز ، سیلندر گاز ، چیلر آب ، غبارگیر و خنک کننده هوا است . سایر اجزا همچون ؛ فیلر ، خشک کن ، کمپرسور هوا ، نرم افزار و کنترلر CNC برای ایجاد متن و گرافیک 2D/2.5D/3D بر روی فلزات ، متالوئیدها و غیرفلزات با همدیگر کار می کنند ، که اغلب در فروشگاه های خانگی ، مشاغل کوچک ، استفاده تجاری ، تولید صنعتی و آموزش مدرسه به کار می روند . حکاکی لیزری به عنوان های اچر ، ابلاتور ، کیت ابلیشن ، مشعل ، دستگاه سوزاندن ، ابزار بافت ، کیت الگوبرداری ، استیپلر ، دستگاه استیپلینگ ، دستگاه مارک ، چاپگر ، دستگاه چاپ ، نشانگر و دستگاه علامت گذاری نیز شناخته می شود .

نحوه کار

حکاکی لیزری مبتنی بر فناوری کنترل عددی کامپیوتری است . ابتدا باید یک فایل طراحی کنید ، سپس فایل را از طریق نرم افزار باز کنید و برنامه نویسی CNC را شروع کنید . پس از دریافت فرمان کنترل توسط سیستم کنترل ، حکاکی شروع به کار می کند . پرتو لیزر از طریق آینه ها منعکس می شود ، نقطه کانونی از طریق عدسی به سمت پایین می رود ، جایی که گرما شدیدترین است . بنابراین پرتو شروع به برخورد به مواد کرده و آن را سوزانده و یا تبخیر می کند . در نتیجه رنگ آن نیز تغییر کرده و تضاد ایجاد می شود . بدین ترتیب پس از مدتی یک پروژه کامل حکاکی شده به پایان می رسد .

موارد کاربرد حکاکی

حکاکی های لیزری رایج ترین کیت های ابزار حکاکی هستند که در صنایع مختلف ؛ گلدوزی ، پردازش برند ، بسته بندی و چاپ ، کارت های اعتباری سفارشی ، دکوراسیون تبلیغاتی ، مدل های معماری ، ساخت فلز ، نجاری ، گوشی های هوشمند و لپ تاپ های سفارشی ، قالب ها ، صنایع دستی ، چرم و کفش استفاده می شوند . اسباب‌ بازی‌ ها ، فابل‌ ها و آموزش ، فناوری پزشکی ، تمبرهای لاستیکی ، ساعت‌ ها ، مدل‌ های معماری ، طراحی بسته‌ بندی ، صنعت خودرو ، مهندسی مکانیک ، جوایز ، علائم و نمایش‌ ها ، تابلو ها ، هدایا ، صنعت الکترونیک ، صفحات داده ، سازنده جواهرات شخصی ، توپ بلبرینگ ، شماره سریال بارکد و موارد دیگر از طریق حکاکی لیزری ایجاد می شوند . با سیستم حکاکی پرتو لیزر می توانید طرح های مختلف را بر روی زیر لایه های مختلف حکاکی کنید . برای کسی که می خواهد وسیله ای را سفارشی یا شخصی سازی کند ، ایده آل است .

هزینه حکاکی لیزری

هزینه حکاکی لیزری بسته به قدرت لیزر و اندازه میز شما متفاوت خواهد بود ، ممکن است بیشتر و یا کمتر از آن هزینه کنید . دستگاه های حکاکی کوچک ارزان تر از سایز متوسط ​​هستند ، در حالی که دستگاه های حکاکی لیزری صنعتی حرفه ای CNC هزینه ی بالاتری دارند . در صورت نیاز به سفارشی‌ سازی شخصی ، قیمت‌ ها نیز می‌توانند افزایش یابند ، سیستم های حکاکی لیزری فناوری برش لیزری در سه نوع اصلی وجود دارند که هزینه های آن ها متفاوت است . میانگین هزینه حکاکی لیزری فیبر کمی بیشتر از متوسط ​​قیمت دستگاه حکاکی لیزری CO2 می باشد ، به نوعی می توان گفت مقرون به صرفه تر از دستگاه لیزری فیبری است . حکاکی های استفاده شده در اغلب صنایع نسبتا از نوع ارزان تر هستند ، چرا که افراد مشغول در این صنایع اغلب هزینه ی کم را انتخاب می کنند . قیمت دستگاه حکاکی لیزری روی چوب ، بر اساس سطح و ابزارات دستگاه متغیر خواهد بود . قیمت دستگاه حکاکی لیزری کوچک دست دوم و قیمت دستگاه حکاکی لیزری روی فلزات ، از سایر مقوله های پرطرفدار در بین افراد مصرف کننده ی این فناوری می باشند .

حکاکی-لیزری

حکاکی و علامت گذاری لیزری با استفاده دستگاه حکاکی لیزری ، سهم بزرگی در صنایع مختلفی چون صنعت ؛ خودرو ، ساختمان سازی ،  ساخت قطعات …

مزایا و معایب

بر خلاف سایر دستگاه های ایجاد کننده همچون پرینتر های سه بعدی ، حکاکی لیزری مزایای بیشتری داشته و نمایانگر کاربرد فناوری لیزر CNC برای ایجاد متن و یا الگو بر روی جسم می باشد . در حین حکاکی ، سطح جسم همچنان صاف بوده و نوشته سائیده نمی شود . پرتو لیزر سطح مواد را لمس نمی کند، تحت تأثیر حرکت مکانیکی قرار نمی گیرد، و سطح تغییر شکل نمی دهد، به طور کلی نیازی به ثابت نیست. اچینگ لیزری تحت تأثیر خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری مواد قرار نمی‌گیرد و برای انواع فلز، فلز و غیرفلزی مناسب است. به طور کلی مزایا و معایب خاص خود را دارد که در زیر ذکر شده است . عملکرد و مزایای حکاکی لیزری نسبتا بیشتر از سایر روش های حکاکی است .

مزایا

  • می تواند اکثر مواد فلزی یا غیر فلزی را پردازش کند .
  • میز کار دقیق را می توان برای ریزماشین کاری خوب استفاده کرد .
  • می تواند سطح قطعات را “در سطح میلی متر” را علامت گذاری کند .
  • پرتو لیزر بسیار نازک است ، به طوری که مصرف مواد حکاکی شده اندک است .
  • می تواند از مواد عبور دهنده نور مانند ؛ کوارتز و شیشه عبور کرده و قسمت های داخلی آن را حکاکی کند .
  • از میکروسکوپ و یا سیستم دوربین برای مشاهده و یا نظارت بر وضعیت سطح حکاکی شده استفاده کنید .
  • از سیستم منشور و آینه می توان برای تمرکز تیر بر روی سطح داخلی و یا سطح شیب دار قطعه کار برای اچ در حکاکی لیزری استفاده کرد .
  • در حین اچ کردن ، مانند بمباران پرتو الکترونی و سایر روش های حکاکی ؛ اشعه ایکس تولید نکرده و میدان های الکتریکی و مغناطیسی در آنها دخالت نمی کند .
  • عملیات ساده بوده و استفاده از فناوری کنترل عددی می تواند حکاکی خودکار را تحقق بخشد ، می تواند برای حکاکی با سرعت بالا و در راندمان بالا در تولید قطعات تولیدی استفاده شود .
  • لیزر برای حکاکی از “ابزار” غیرمکانیکی استفاده می کند که اکستروژن مکانیکی و یا تنش مکانیکی روی ماده ایجاد نکرده و علائم سایش “ابزار” را ندارد ، غیر سمی بوده و به ندرت باعث آلودگی محیطی می شود .

معایب

  • با توجه به اینکه لوله لیزر CO2 برای حکاکی شیشه ای است ، استفاده نادرست باعث شکستگی آن می شود .
  • لیزر ها به دلیل طول موج کوتاه به راحتی ممکن است به چشم انسان آسیب برسانند ، با این حال کاربران می توانند از عینک های محافظ مخصوص برای کاهش آسیب استفاده کنند . با وجود معایب کم نیز  مصارف صنعتی برش لیزری بالا می باشد .

انواع دستگاه حکاکی لیزری

  1. این کیت ها بر اساس کاربرد به عنوان کیت های خانگی ، کیت های سرگرمی ، کیت های تجاری و کیت های صنعتی طبقه بندی می شوند .
  2. میز های حکاکی لیزری به انواع ؛ مینی ، دستی ، فشرده ، رومیزی ، قابل حمل ، میزهای حکاکی 2*3 ، 2*4 ، 4*4 ، 4*8 ، 5*10 و میزهای حکاکی بزرگ با توجه به سطح کار تقسیم می شوند .
  3. سیستم های حکاکی لیزری بر اساس منابع به عنوان سیستم های لیزر CO2 ، سیستم های لیزر فیبر ( بهترین ابزار برای حکاکی فلز ) و سیستم های لیزر UV ( بهترین ابزار برای حکاکی شیشه ) تعریف می شوند .
  4. دستگاه‌ های حکاکی لیزری به‌عنوان دستگاه‌ های ؛ لیزر چوب سوز ، حکاکی فلز ، فرسایش چرم ، حکاکی روی سنگ ، علامت‌گذاری پارچه ، کیت‌های حکاکی پلاستیک ، کیت‌های مارک لاستیک ، ابزار چاپ کاغذ ، دستگاه‌های اچ شیشه و ابزار حکاکی اکریلیک شناخته می شوند .
  5. انواع دستگاه های حکاکی برای حکاکی جواهرات لیزری ، چاپگر های خودکار ، ابزار حکاکی آیفون ، استیپلر تفنگ ، کیت های حکاکی حلقه ، نشانگرهای علامت گذاری ، کیت های حکاکی هنری ، برندهای لوگو ، حکاکی های فنجانی بر اساس صنایع استفاده می شوند . اگر برای حکاکی سه بعدی کار می کنید ، کیت حکاکی چرخشی بهترین گزینه است . دستگاه حکاکی لیزری دستی ، یکی از انواع پرفروش می باشد .

نحوه ی راه اندازی و نصب

به عنوان یک مبتدی یا DIYer ، باید بدانید که چگونه یک دستگاه حکاکی لیزری را برای استفاده در کسب و کار خود راه اندازی ، نصب و اشکال زدایی کنید تا درآمد کسب کنید .

  • ابتدا بررسی کنید که آیا لوله آسیب دیده است و آیا قطعاتی شل شده اند یا خیر.
  • دستگاه اگزوز را نصب کنید، لوله اگزوز را به فن اگزوز وصل کنید و انتهای دیگر را در فضای باز نصب کنید. حداکثر فاصله بین فن اگزوز و خروجی هوای بیرون 2 متر است. اگر ناشی از محیط محلی باشد، اگر لوله اگزوز بیش از حد طولانی شود، باید تجهیزات اضافی اگزوز را پیکربندی کنید.
  • سیم زمین را وصل کنید (به موقعیت زمین در پشت دستگاه نگاه کنید، مقاومت زمین باید ≤4 اهم باشد).
  • خط منبع تغذیه 220 ولت را از نظر قدیمی بودن مدار بی سیم، اتصالات شل، تماس ضعیف و غیره بررسی کنید. ولتاژ AC 220 ولت طبیعی است. در صورت لزوم، باید از یک خط منبع تغذیه ویژه و یک منبع تغذیه تنظیم شده (قدرت ≥3000W) استفاده شود.
  • این دستگاه از یک دستگاه خنک کننده منبع آب در گردش پمپ شناور خارجی استفاده می کند. کاربر باید یک سطل درپوش تهیه کند. اختلاف ارتفاع بین دستگاه حکاکی و پمپ شناور نباید بیشتر از 0.5 متر باشد. آب خنک کننده در گردش باید تمیز، عاری از گرد و غبار و بدون رسوب باشد.
  • دمای آب خنک کننده در گردش باید 5-25 ℃ باشد، در غیر این صورت بر عمق حکاکی تأثیر می گذارد. در قسمت سرد باید از عدم انسداد یخ در لوله اطمینان حاصل کرد، در غیر این صورت لوله می ترکد. بهتر است آب باقیمانده در کانال و لوله آب در حال گردش را زمانی که در شب از کار افتاد تخلیه کنید تا از ترک خوردن یخبندان جلوگیری شود .
  • اگر لوله کمبود آب پیدا کرد، باید فوراً خاموش شود تا کار متوقف شود، برق پمپ قطع شود و حداقل بیش از نیم ساعت خاموش شود، صبر کنید تا لوله خنک شود. به طور طبیعی قبل از اینکه آب شروع به کار کند .
  • پمپ شناور را روشن کنید ، آب خنک کننده باید به طور معمول در گردش باشد و کانال آب خنک کننده باید عاری از گرفتگی و چکه باشد . نکته : سیم صفر را به سیم زمین وصل نکنید .

پردازش اکثر مواد با حکاکی لیزری

همانطور که گفتیم استفاده از فناوری حکاکی لیزری در صنایع انتخاب بسیار بهتری نسبت به سایر روش های حکاکی می باشد ، چرا که بیشتر مواد را می تواند پردازش کرده و به محصول نهایی تبدیل کند . بدین گونه که تمامی سطوح از جنس انواع فلز ( فولاد ، برنج ، مس و انواع آلیاژ ها ) ، از جنس چوب و شیشه را می تواند در طرح های دلخواه ، سفارشی سازی کند .

درباره نویسنده

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معرفی دستگاه برش لیزر فایبر
لیست دستگاه های برش لیزر فایبر
نمایش همه